Wielu obecnych, jak i przyszłych (?) przedsiębiorców zastanawia się, czego w Polsce brakuje i na czym można zarobić. Czy są jeszcze jakieś produkty czy usługi, których nie ma w Polsce w 2025 roku?
Posiadanie takiej wiedzy, to – jeśli nie połowa – to na pewno bardzo duży procent ewentualnego powodzenia całego biznesu.
W końcu bycie monopolistom (przynajmniej na początku) czy prekursorem w jakiejś kategorii produktów / usług, których nie ma jeszcze w naszym kraju – to ogromny potencjał na zarobek.
Jest tylko jeden „problem” (oczywiście z punktu widzenia inwestora) – dzisiaj mamy dostęp do praktycznie wszystkich towarów i usług, które są obecne na świecie. W związku z tym, trudno jest zaoferować rodakom coś absolutnie nowego.
Oczywiście, pewne produkty czy usługi mogą być mniej lub bardziej dostępne – w zależności od miejsca zamieszkania. Ale z reguły nie ma jakichś większych problemów ze skorzystaniem z takowych w razie potrzeby.
Pozostaje zatem otwarte pytanie, skąd czerpać pomysły na oryginalny i dochodowy biznes? Przyjrzyjmy się kilku źródłom, z których można czerpać inspirację, a także najbardziej oryginalnym i ekstrawaganckim pomysłom na biznes z zagranicy.
Czego w Polsce brakuje i na czym można zarobić w 2025?
Robiąc rozeznanie na polskim rynku ciężko znaleźć taki biznes, który jeszcze by się nie pojawił i z pozoru może wydawać się, że wszystko już zostało odkryte.
Poniekąd jest to prawda i znalezienie czegoś nowego może okazać się nie lada problemem, co nie znaczy jednak, że jest niemożliwe.
Sam pomysł nie musi być całkowicie innowacyjny, ale istotne jest, by coś wyróżniało go spośród konkurencji. Może to być forma marketingu albo sam sposób prowadzenia firmy.
Nisza na rynku w 2025 roku
Zasadniczym elementem sukcesu jest trafienie w niszę, czyli zastanowienie się czego konkretnie brakuje konsumentom na polskim rynku i zaproponowanie im tego.
Aby nieco ułatwić sobie to zadanie warto w pierwszej kolejności określić naszą grupę odbiorców i ich potrzeby.
Kolejnym krokiem będzie wymyślenie oryginalnego sposobu na wyróżnienie się spośród konkurencji. Dzięki temu trafienie do docelowej grupy konsumentów będzie znacznie łatwiejsze.
Dodatkowo trafiając w niszę zyskamy lojalność klientów, którzy poczują, że stworzony przez nas produkt przygotowano z myślą o nich.
Jak wiadomo, sukces należy do odważnych i największe zyski osiągnąć można działając w sektorach nietypowych.
Produkt nie zawsze musi być nowatorski, jednak istotne jest jego innowacyjne przedstawienie i zastosowanie.
Świetnym przykładem może być odzież uszyta z materiałów pochodzących z recyklingu, personalizowane przedmioty czy lokalne produkty wspierające małe, regionalne firmy.
Samo znalezienie niszy nie jest jednak intuicyjne i powinno zostać poprzedzone analizami, badaniami i stałym monitorowaniem rynku. Dzięki temu zapewnimy sobie większą szansę na sukces.
Warto być czujnym, ponieważ pomysł na biznes może narodzić się wszędzie i lepiej go nie przegapić.
W 2025 roku duże znaczenie zyskuje technologia, ekologia i personalizacja usług tak, by były jak najlepiej dopasowane do indywidualnych preferencji konsumenta.
Dodatkowo trzeba zastanowić się, czego konkretnie brakuje w naszej lokalnej społeczności i jak możemy temu zaradzić. Być może w małej miejscowości przydałyby się usługi transportowe lub dostawcze.
Dopasowanie biznesu do realnego zapotrzebowania znacząco zwiększa szanse na powodzenie.
Produkty, na których można zarobić pieniądze
Co określa dobry produkt? Przede wszystkim powinien on odpowiadać na aktualne zapotrzebowanie na rynku, być opłacalny a dodatkowo pasować do naszej strategii.
Wybierając zatem towar, który pozwoli nam na zarobienie pieniędzy powinniśmy wziąć pod uwagę takie parametry, jak:
- logistyka i skalowalność (łatwe zarządzanie magazynem, wysyłką i wzrostem sprzedaży);
- koszty związane z produkcją, zakupem i dostawą;
- marża;
- popyt (odpowiedź na zapotrzebowanie klienta na podstawie analizy bieżących trendów z uwzględnieniem sezonowości);
- konkurencja (warto zastanowić się czy oferowany przez nas podobny produkt będzie miał konkurencyjną cenę, wysoką jakość lub unikalne cechy);
- docelowa grupa odbiorców oraz sposoby dotarcia do nich.
Przed wejściem na rynek warto zapoznać się z dostępnymi analizami zastanowić się, jakie branże wykazują szczególny potencjał w roku 2025.
Szkolenia, konsultacje zdalne i kursy
Popyt na wiedzę, zwłaszcza tę specjalistyczną będzie zawsze.
Posiadając ekspercką wiedzę z dziedziny np. social mediów czy zdrowego odżywiania możemy zaoferować potencjalnym klientom wysokiej jakości produkt w postaci kursu online lub konsultacji.
Dodatkowo prowadzenie działalności internetowej daje nam możliwość dotarcia do znacznie szerszej grupy odbiorców i to bez konieczności wychodzenia z domu.
Konsultacje można przeprowadzać za pośrednictwem komunikatorów, a kursy nagrywać w formie filmików i sprzedawać jako produkt cyfrowy.
Ogromną zaletą takiej formy jest to, że raz przygotowany kurs czy film może służyć nam wielokrotnie i stanowić stałe źródło dochodu.
Jeśli np. zdecydujemy się na udzielanie korepetycji zdalnie możemy dodatkowo przygotować dla klientów przydatne fiszki czy gotowe materiały do powtórek.
Tak naprawdę sposób zarabiania w tym zakresie ograniczany jest jedynie przez naszą wyobraźnię i możliwości.
Wydawanie e-booków
Przekazywanie wiedzy poza podcastami i wideofilmami możliwe jest także za pośrednictwem e-booków, które coraz bardziej zyskują na popularności.
Sam proces ich tworzenia jest znacznie tańszy niż w przypadku formy tradycyjnej książki, a odbiorca otrzymuje dostęp zaraz po przetworzeniu płatności.
Przygotowane przez nas e-booki mogą być sprzedawane we własnym sklepie internetowym, dzięki czemu dodatkowo zaczniemy budować własną markę.
Za pomocą platform typu Sky-Shop można sprzedawać e-booki w formatach EPUB, MOBI i PDF.
Tworzenie produktów handmade
Podczas, gdy rynek zalewany jest chińskimi gadżetami produkowanymi masowo, na wyróżnienie zasługują produkty wytwarzane własnoręcznie z dbałością o szczegóły.
Posiadając fach w ręku i ciekawy pomysł możemy stworzyć produkt, który będzie nowością na rynku i pozwoli nam na zbudowanie dobrze prosperującego biznesu od podstaw.
Taki sposób zarabiania może być pracą na cały etat lub zajęciem dodatkowym.
Klienci obecnie coraz bardziej doceniają produkty, które są niepowtarzalne, czasem nawet niedoskonałe. Tworzyć można wszystko: świece, biżuterię, meble, zabawki itp.
Oferowanie klientom produktów ręcznie wykonanych daje nam sporą przewagę nad konkurencją handlującą masówką.
Tworzenie grafiki
Umiejętność tworzenia grafiki z pewnością jest sporym atutem.
Wiele firm poszukuje do współpracy osób potrafiących stworzyć ciekawy content wizualny, który można wykorzystać w social mediach czy na stronach internetowych.
Podejmując pracę w charakterze freelancera mamy szansę na zdobywanie różnych zleceń i współprac z firmami mniej lub bardziej znanymi. Jest to także świetny sposób na zbudowanie marki własnej.
Własnoręcznie stworzoną grafikę można sprzedać w sklepie internetowym w formie plakatu, puzzli, pocztówek nadruków na określonych produktach (notesy, torby, t-shirty).
Nowoczesne technologie
Wchodząc na rynek warto rozważyć wprowadzenie nowoczesnych technologii, które stają się coraz bardziej dostępne dla każdego konsumenta. Mowa tu w szczególności o:
- wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w terapii psychologicznej dorosłych i dzieci;
- tworzeniu personalizowanych doświadczeń edukacyjnych dopasowanych do potrzeb i umiejętności dzieci z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
- projektowaniu wirtualnych gier terenowych i rozrywek dla dzieci i osób dorosłych łączących wirtualną rzeczywistość z lokalnymi atrakcjami;
- asystentach AI wspomagających zarządzanie domem (planowanie zakupów, optymalizowanie zużycia energii) i ogrodem (aplikacje i urządzenia analizujące glebę i monitorujące warunki atmosferyczne) dla profesjonalistów i amatorów;
- produkowaniu personalizowanych przedmiotów codziennego użytku, dekoracjach oraz częściach zamiennych przy użyciu drukarek 3D;
- wirtualnych odpowiednikach fizycznych przedmiotów lub miejsc, które można monitorować i optymalizować w rzeczywistym czasie testując nowe pomysły bez konieczności podejmowania ryzyka.
Sprzedaż produktów używanych
Świadomość konsumentów stale rośnie, pociągając za sobą wzrost popularności ponownego wprowadzania do obiegu używanych rzeczy.
Doskonałym przykładem takiego rozwiązania są znane marki (Patagonia, Zalando, 4F) oraz internetowe second-handy.
Jedną z popularniejszych aplikacji służących do sprzedaży używanych przedmiotów jest Vinted.
Poza ponownym wprowadzaniem do obiegu odzieży używanej, warto rozważyć także handel meblami, elektroniką czy akcesoriami domowymi.
Być może prowadzenie biznesu opartego na recommerce okaże się strzałem w dziesiątkę.
Sprzedaż zdrowej żywności i żywności związanej z określonymi preferencjami oraz produktów zdrowotnych i wellness
Stale rośnie wiedza konsumentów dotycząca zdrowia, aktualnych zaleceń żywieniowych i potrzeb ciała.
Z tego powodu na rynku obserwujemy sukcesywny wzrost zapotrzebowania na:
- przyprawy i zioła pochodzące z ekologicznych upraw bez dodatków chemicznych;
- superfoods (np. spirulina, acai, chia);
- zestawy składników służących do przygotowania zdrowych potraw w domowym zaciszu;
- produkty bez glutenu (np. ciastka, chipsy, batony);
- suplementy diety (witaminy, minerały, adaptogeny, kolagen, probiotyki);
- wegetariańskie i wegańskie zamienniki mięsa (tofu, tempeh, wegańskie sery);
- mleka roślinne (sojowe, migdałowe, kokosowe).
Poza zdrową żywnością istotne znaczenie ma również to, jak dbamy o własne samopoczucie i formę.
Uprawianie sportu staje się obecnie czymś rutynowym, a taki trend pozwala na zaoferowanie konsumentom ciekawych produktów, które bez problemu znajdą zbyt. Warto rozważyć sprzedaż takich akcesoriów, jak:
- urządzenia do masażu i regeneracji;
- urządzenia do monitorowania zdrowia fizycznego i psychicznego (inteligentne wagi, pulsometry, ciśnieniomierze, opaski/pierścionki monitorujące poziom stresu i jakość snu zintegrowane z aplikacjami mobilnymi);
- zestawy do medytacji w domu (maty do jogi, poduszki, kadzidła, dzienniki wdzięczności, misy tybetańskie) i produkty wspierające regenerację po wysiłku (opaski kompresyjne, suplementy regeneracyjne);
- personalizowane terapie zapachowe (olejki eteryczne i świece, urządzenia do aromaterapii dopasowane do potrzeb emocjonalnych konsumentów).
Poza produktami warto rozważyć zaproponowanie konsumentom usług wellbeingowych.
Rosnącą popularnością cieszą się aplikacje wellness dla kobiet, które pozwalają np. na monitorowanie cyklu menstruacyjnego i dostosowywanie medytacji do zmian hormonalnych zachodzących w ciele.
Wzrasta także zapotrzebowanie na takie usługi, jak :
- organizacja eventów i warsztatów dla pokolenia Z, które mają na celu zaspokojenie potrzeby pozostawania offline (detoks cyfrowy);
- personalizacja doświadczeń turystycznych (organizacja podróży ze szczególnym uwzględnieniem osobistych preferencji konsumentów, np. gastronomicznych);
- zrównoważone planowanie życia (prowadzenie konsultacji mających na celu pomoc w organizacji ekologicznego stylu życia);
- abonament na doświadczenia (możliwość subskrybowania np. warsztatów kulinarnych czy lekcji sztuk walki);
Sprzedaż naturalnych kosmetyków i ubrań
Poza ekologiczną żywnością konsumenci poszukują również naturalnych składników w kosmetykach, a nawet ubraniach. Atrakcyjnym sposobem na zarobienie pieniędzy może okazać się zaoferowanie klientom:
- wegańskich kremów/balsamów bez składników pochodzenia zwierzęcego;
- kosmetyków mineralnych bez sztucznych dodatków;
- niszowych i ekologicznych perfum (zapachy tworzone na bazie naturalnych olejków eterycznych bez udziału
- syntetycznych związków chemicznych);
- ekologicznej bielizny z bambusa lub bawełny organicznej;
- ekologicznych środków czystości.
Produkty dla dzieci i medyczna odzież dla osób z wrażliwą skórą
Jak wiadomo, każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej i stara się nieustannie wspierać jego rozwój.
Obecnie rodzice starają się proponować dzieciom zabawki o wysokiej jakości oraz artykuły pielęgnacyjne dostosowane do wrażliwej i delikatnej skóry dziecka.
Warto zastanowić się nad wprowadzeniem na rynek zabawek edukacyjnych (układanki logiczne, zestawy STEM) oraz takich artykułów pielęgnacyjnych, jak wielorazowe pieluchy czy butelki bez BPA.
Na popularności zyskuje także odzież produkowana z wykorzystaniem materiałów hipoalergicznych i antybakteryjnych, która w szczególności sprawdzi się u osób posiadających skórę wrażliwą i atopową.
Produkty dla zwierząt
Kolejny aspekt, który zajmuje coraz więcej miejsca w życiu potencjalnych konsumentów to zwierzęta.
Obecnie pies czy kot traktowany jest na równi z członkiem rodziny i zależy nam, by produkty dedykowane dla niego charakteryzowały się jak najwyższą jakością.
Warto rozważyć zatem wprowadzenie do sprzedaży:
- naturalnych przysmaków bez sztucznych dodatków i konserwantów (suszone mięso, przekąski roślinne);
- personalizowane karmy dostosowane do wieku, alergii i problemów zdrowotnych zwierząt;
- ekologicznych środków do pielęgnacji stworzonych na bazie naturalnych surowców;
- ekologicznych legowisk wykonanych z biodegradowalnych materiałów lub takich, które pochodziłyby z recyklingu.
Ekologia
Świadomość konsumentów dotycząca zmian klimatycznych jest obecnie większa niż chociażby kilka lat wcześniej, co pociąga za sobą wzrost zainteresowania produktami ekologicznymi.
Nie chodzi tutaj tylko o żywność, ale o wiele innych zagadnień, których wprowadzenie ma na celu ochronę klimatu, i które stają się coraz bardziej popularne, szczególnie wśród młodych osób.
Warto zatem wziąć pod uwagę takie rozwiązania, jak:
- mikrohodowle ziół, warzyw czy grzybów przeznaczone do domów i mieszkań (donice balkonowe, systemy nawadniajace do roślin doniczkowych);
- sklepy zero waste prowadzone w oparciu o subskrypcje, gdzie klient wykupuje abonament i regularnie otrzymuje paczki z ubraniami, kosmetykami czy akcesoriami użytku codziennego;
- recykling używanych ubrań pochodzących od marek premium (zbieranie, odnawianie i dalsza odsprzedaż);
- sprzedaż przedmiotów codziennego użytku, które całkowicie można kompostować.
Tworzenie personalizowanych produktów
Poza standardowymi tego typu produktami, jak t-shirty z własnoręcznie przygotowanym nadrukiem czy kubki ze zdjęciem dużą popularnością mogą cieszyć się:
- kosmetyki dopasowane do konkretnych potrzeb skóry;
- produkty spożywcze uwzględniające alergie pokarmowe;
- kosmetyki i produkty pielęgnacyjne dla zwierząt z uwzględnieniem rasy i gatunku.
Analiza rynku pod kątem braków
Aby mieć szansę na zarobienie konkretnych pieniędzy należy zainwestować środki w taką branżę, która nie jest jeszcze dobrze zagospodarowana.
Takie rozwiązanie pozwala nam na uniknięcie dużej konkurencji i daje szansę zaoferowania nowatorskiego produktu konkretnej grupie konsumentów.
Zanim jasno określimy nasz pomysł na biznes będziemy musieli zapoznać się z rynkiem w Polsce tak, by bez problemu móc się wyróżnić.
Inspiracja zagranicznymi blogami i serwisami
Zdarza się, że zanim pewien trend wkroczy na rynek w Polsce, jest on obecny na rynkach zagranicznych.
W tym celu warto śledzić i obserwować to, co zagraniczne sklepy oferują swoim klientom i na jakie zapotrzebowania odpowiadają popularne sklepy.
Dzięki temu jako pierwsi będziemy mogli wprowadzić na polski rynek konkretny produkt czy usługę nie obawiając się konkurencji. Poszukując trendów poza granicami Polski warto znać takie serwisy, jak:
- TechCrunch, Mashable (monitorowanie nowych produktów i usług zyskujących popularność w USA i innych wysoko rozwiniętych krajach);
- TrendWatching (serwis monitorujący najnowsze trendy obecne na rynkach całego świata z regularną publikacją raportów i analiz obejmujących zmienne preferencje konsumentów);
- Kickstarter, Indiegogo (platformy crowdfundingowe pozwalające śledzić nowe pomysły wprowadzane na rynek i zyskujące popularność).
Śledzenie mediów społecznościowych i przeglądanie forów internetowych
Nie ma lepszego miejsca do śledzenia bieżących trendów niż Internet. Warto przeglądać nowinki zagraniczne, jednak nie zapominajmy o krajowym rynku. W tym przypadku pomocne będą serwisy:
Reddit (istotne jest odwiedzanie subredditów związanych z określonymi tematami, gdzie przedsiębiorcy i konsumenci przedstawiają konkretne problemy, które można przekształcić w rozwiązania biznesowe);
Quora (portal służący do zadawania pytań na temat różnych branż i związanych z nimi wyzwań, regularne czytanie wpisów pozwala na zrozumienie potrzeb klientów i odnalezienie wskazówek dotyczących usprawniania istniejących produktów);
grupy na Facebooku (na grupach tematycznych użytkownicy dzielą się nie tylko opiniami, ale też sugerują czego konkretnie brakuje im na rynku i wymieniają cenne uwagi).
Istotne jest także śledzenie profili influencerów powiązanych ściśle z interesującą nas branżą.
Bardzo często przyjmują oni współprace i zajmują się promocją nowatorskich usług i produktów, które dopiero mają zostać wprowadzone na rynek.
Rozmowy z bliskimi osobami
Może zdarzyć się, że pomysł na rozkręcenie biznesu zostanie nam poddany w najbliższym środowisku.
Czasem wystarczy porozmawiać ze znajomymi i podpytać, jaka usługa ich zdaniem przydałaby się na rynku i czego obecnie im brakuje.
Dodatkowo warto przeprowadzić wywiad, który pozwoli nam dowiedzieć się jakie marki są przez nich najczęściej wybierane i dlaczego oraz jakie parametry są dla nich istotne podczas robienia zakupów.
W celu zbadania rynku w najbliższym otoczeniu należy zorganizować wśród znajomych grupę fokusową i przygotować konkretne pytania dotyczące ich zakupów i związanych z nimi oczekiwań.
Można rozważyć dodatkowo przygotowanie ankiety i rozdanie jej bliskim lub udostępnienie szerszej grupie w mediach społecznościowych.
Równie istotna będzie rozmowa z osobami zatrudnionymi w różnych branżach, która pozwoli nam na zyskanie świeżego spojrzenia.
Przeglądanie zagranicznych portali sprzedażowych
Bardzo istotne jest śledzenie na bieżąco marketplace’ów popularnych na całym świecie. Często można znaleźć tam propozycje artykułów wykazujących duży potencjał lub takich, któryc aktualnie brakuje na naszym rynku. W szczególności warto śledzić:
Amazon – istotna jest lista bestsellerów i produktów polecanych, które zyskują popularność poza granicami Polski, ale na nasz rynek nie zostały jeszcze wprowadzone;
eBay – należy zwrócić uwagę na najczęściej sprzedawane i licytowane produkty, które często należą do artykułów niszowych, trudno dostępnych w Polsce;
Etsy – platforma zawierająca głównie produkty handmade i vintage, a więc produkty niszowe. Wprowadzenie ich na polski rynek może okazać się świetnym rozwiązaniem ze względu na unikalność. Dodatkowo portal pozwala na zaczerpnięcie inspiracji.
Portale takie jak Amazon oferują także przydatne narzędzie analityczne Jungle Scout pozwalające na szczegółową analizę trendów sprzedażowych.
Dzięki niemu mamy szansę przewidzieć jakie konkretnie produkty w najbliższym czasie staną się popularne.
Tabela PKD
Osoby, które nie mają pomysłu na otwarcie biznesu mogą skorzystać z listy kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności).
PKD określa rodzaj oraz zakres wykonywanej działalności gospodarczej i może być świetnym początkiem podczas szukania niszowej branży idealnej dla nas.
W pierwszej kolejności należy zapoznać się z dostępnymi opcjami prowadzenia działalności w Polsce.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia pewnych branży.
Podczas przeglądania kodów PKD szczególną uwagę warto zwrócić na te dziedziny, które są rzadko wybierane i zastanowić się nad tym, czy są branże, które w Polsce są mało popularne, a za granicą ich potencjał jest całkiem spory.
Gromadzenie informacji z tabeli PKD powinno zostać oczywiście połączone z obserwacją rynków zagranicznych i porównywaniem ich z analogicznymi segmentami w naszym kraju.
Tabelę z kodami PKD można znaleźć na tej stronie.
Obserwacja konkurencji
Nie ma biznesu doskonałego i w każdej branży znajdzie się coś, co można by było poprawić. Warto przeprowadzić analizę słabych stron popularnych usług i firm i zastanowić się nad propozycją ulepszenia.
Przydatne mogą okazać się takie narzędzia jak SimilarWeb, Ahrefs lub SEMrush służące do analizy ruchu na stronach internetowych u konkurencji.
Dodatkowo pozwolą one na przeanalizowanie strategii marketingowych firm oraz wskazanie produktów cieszących się rosnącą popularnością.
Warto przyjrzeć się także opiniom udostępnionym np. w mediach społecznościowych czy w wizytówkach Google lub Trustpilot.
Zazwyczaj użytkownicy wskazują mocne i słabe strony, skupiając się jednak na tych drugich, co pozwoli nam szybko dowiedzieć się, co można by było poprawić.
Dostępne są również płatne narzędzia służące do analizy (np. Allegro Analytics), które w łatwy sposób pokazują jakie produkty dobrze się sprzedają na lokalnym rynku.
Jak widać obserwacja konkurencji może okazać się jednym z lepszych narzędzi wspomagających otwarcie dochodowego biznesu.
Pokazuje w prosty sposób mocne i słabe strony usług dając nam szansę na poprawę ich jakości.
Inspiruj się… wynalazcami
Gdzie szukać inspiracji, jak nie u wynalazców?! Przecież to dzięki takim ludziom możemy się cieszyć z wielu dobrodziejstw, z których korzystamy na co dzień.
Ci „wariaci” (jak ich często na początku postrzegano) to wręcz kopalnia pomysłów. Ilość patentów i praw ochronnych przyprawia wręcz o ból głowy.
Z większością z nich można zapoznać się na tej rządowej stronie. A jeżeli komuś jeszcze mało, może poszukać również na podobnych stronach innych krajów 😉
Lokalne gazety, portale ogłoszeniowe i targi
Coraz więcej czasu spędzamy w wirtualnym świecie, ale prawdziwe życie toczy się za oknem.
Lokalne targi i kiermasze, to znakomita okazja do wsłuchania się w opinie ludzi oraz zaobserwowania ich potrzeb i nawyków zakupowych.
Nie zapominajmy również o lokalnej prasie czy cyklicznych gazetkach, w których pełno ogłoszeń: potrzebuję, szukam, zlecę, zatrudnię, itp.
Lokalne fora internetowe również mogą być świetnym źródłem na research rynku.
Z reguły jest na nich sporo narzekań na lokalne władze czy firmy: nie ma tego, tamtego, czegoś brakuje, coś nie działa, itd.
Można nawet samemu podrzucić temat na forum: czego najbardziej brakuje Ci w naszym mieście / miejscowości, itp.
Oczekiwania użytkowników
Przed rozpoczęciem prowadzenia jakiegokolwiek biznesu warto także przeanalizować aktualne wyszukiwania użytkowników, które być może podpowiedzą nam co w tym momencie stanowi niszę na rynku.
Narzędzie Google Trends daje możliwość sprawdzania, jakie hasła i zagadnienia są najczęściej wyszukiwane oraz, które trendy stają się coraz bardziej popularne.
Dzięki Google Trends możemy przeanalizować także sezonowość towarów.
Równie przydatny może okazać się planer słów kluczowych w Google Ads służący nie tylko reklamodawcom.
Planer słów kluczowych pozwala na przeanalizowanie częstotliwości wyszukiwania konkretnych zagadnień i ich konkurencyjności.
Jeśli zobaczymy, że konkurencyjność jest niska, a ilość wyszukiwań wysoka, będziemy mieć podpowiedź, czego aktualnie brakuje na rynku.
Kolejne użyteczne narzędzie to AnswerThePublic, które jest platformą generującą pytania i frazy związane z konkretnym słowem.
AnswerThePublic pozwala lepiej zrozumieć potrzeby potencjalnych klientów i przygotować dla nich nową ofertę.
Mam pomysł – co dalej?
Kiedy już znajdziemy swój pomysł na dochodowy biznes musimy podjąć kolejne kroki i wybrać odpowiednie narzędzia oraz partnerów, którzy pomogą nam osiągnąć sukces.
Nie obejdziemy się bez systemów wspomagających zarządzanie sprzedażą oraz narzędzi marketingowych i kanałów dystrybucji.
Kluczowy będzie dobór partnerów w taki sposób, by nadawali na tych samych falach co my i rozumieli nasze potrzeby i oczekiwania. Dobrze dobrana współpraca jest kluczem do sukcesu.
Sklep internetowy
Dane zamieszczone w raporcie E-commerce pokazują, że w roku 2024 w Polsce aż 78% internautów robi zakupy w sieci, a 75% wybiera usługi oferowane przez polskie sklepy internetowe.
Nie sposób nie zauważyć, że branża E-commerce jest jedną z najlepiej i najszybciej rozwijających się.
Otwarcie własnego sklepu internetowego jest stosunkowo tanie, a przy tym szybkie i nie nastręczające problemów.
Warto skorzystać z oprogramowania SaaS (np. Sky-Shop) i zyskać w ten sposób własne miejsce w sieci, które posłuży nam do sprzedaży oferowanych produktów.
Dobrym wyborem w kontekście sklepu internetowego może być również Shoper, który charakteryzuje się intuicyjnym interfejsem, dobrym wsparciem technicznym i szerokim zakresem funkcjonalności.
Co istotne, platforma nieustannie jest aktualizowana i zawsze wyprzedza konkurencję o krok.
Shoper pozwala na prowadzenie sprzedaży wielokanałowej, dropshipping oraz realizowanie kampanii reklamowej na platformie TikTok.
Aby sprawdzić, jakiego rodzaju sklepów internetowych brakuje obecnie na rynku warto skorzystać z narzędzia Google Trends, które podpowie nam, czego najczęściej szukają w sieci konsumenci.
Istotne jest także regularne przeglądanie mediów społecznościowych, gdzie często pojawiają się nowości.
Informacje dotyczące najchętniej kupowanych produktów znajdziemy z kolei w raportach branżowych.
Hurtownia B2B
Sprzedaż w sieci nie ogranicza się jedynie do detalicznej, a zapotrzebowanie na hurtownie internetowe stale rośnie.
Duże znaczenie ma jednak wybrany przez nas asortyment i szczegółowe zapoznanie się z konkurencją.
Oprogramowanie Sky-Shop posiada dedykowany moduł dla hurtowni B2B i sprzedaży hurtowej, dzięki czemu w wygodny sposób pozwala na otwarcie hurtowni internetowej.
Jeśli chcemy dodatkowo trafić do jak najszerszej grupy odbiorców warto zadbać o integrację z wybraną hurtownią.
Dropshipping
Tego typu rozwiązanie doskonale sprawdzi się w sytuacji, gdy nie dysponujemy dużym budżetem lub chcemy tylko sprawdzić, czy nasz pomysł na biznes może okazać się dochodowy.
Taki model pozwala na wysyłkę towaru do klienta bezpośrednio z hurtowni.
Naszym zadaniem jest zaprezentowanie konkretnego produktu, kwestie marketingowe oraz wysokiej jakości obsługa klienta.
Dropshipping daje możliwość zdalnego prowadzenia firmy bez podejmowania ryzyka, ponieważ opłaty za towar pobierane są po zamówieniu go przez klienta.
Nie musimy więc posiadać żadnego zaplecza magazynowego i martwić się, że zamówione na zapas towary będą nam zalegać.
Do rozpoczęcia działalności w tym modelu konieczne będzie wybranie asortymentu i podjęcie współpracy z hurtownią działającą w dropshippingu.
Co istotne, nie jest wymagane nawet posiadanie własnego sklepu internetowego.
Z powodzeniem korzystać można z pakietów drop dostępnych w Sky-Shopie, ponieważ posiadają wszystkie funkcjonalności wymagane do efektywnej sprzedaży w tym konkretnym modelu.
Rozpoczynając swoją przygodę z dropshippingiem warto przeanalizować bieżące trendy i sprawdzić popularność poszczególnych produktów oraz specyfikę dropshippingu.
Dlaczego jest to takie istotne? Wybierając asortyment warto wystrzegać się takiego, który podlega częstym zwrotom (np. ubrania, buty), ponieważ te leżą po stronie sprzedawcy.
W przypadku dropshippingu warto postawić na asortyment zmieniający się sezonowo.
Latem więcej zarobimy na sprzedaży grilli i klimatyzatorów, z kolei w zimie lepiej sprzedawać bieliznę termoaktywną czy akcesoria narciarskie.
Coraz większą popularnością na rynku cieszą się także gadżety, w szczególności urządzenia smart home. Poza tym, w sprzedaży internetowej warto postawić na:
- produkty dedykowane zwierzętom;
- zabawki;
- akcesoria do domu;
- kosmetyki.
Sprzedaż na Allegro
Poza sprzedażą w sklepach internetowych można skorzystać z opcji sprzedaży na portalu Allegro, który należy do najbardziej znanych i zazwyczaj jest pierwszym wyborem podczas poszukiwań konsumentów.
Najpopularniejsze artykuły do sprzedaży to odzież, obuwie i sprzęty domowe, jednak w tym przypadku należy liczyć się również z konkurencją.
Znacznie korzystniejszą opcją jest sprzedaż produktów ręcznie robionych lub personalizowanych.
Może się wydawać, że w dzisiejszych czasach wszystko zostało już wymyślone i ciężko zaproponować konsumentom produkt, którego jeszcze nie byłoby na rynku.
W dalszym ciągu jednak można wybić się oferując produkty personalizowane, unikatowe i ręcznie robione.
Żeby znaleźć ciekawy pomysł na biznes, którego nie ma jeszcze na polskim rynku warto wcześniej zapoznać się z nowymi trendami zagranicznymi.
Dzięki temu zyskamy przewagę nad konkurencją i być może wcześniej wprowadzimy innowacyjne rozwiązania.
Sam pomysł nie musi być całkowicie oryginalny, jednak warto wykorzystać swoje mocne strony i zaproponować produkt w wyjątkowy sposób tak, by zyskać jak największą grupę klientów i sporo zarobić.
Warto wychodzić więc poza utarte schematy i myśleć nieszablonowo. Jeśli chcemy osiągnąć sukces nie możemy obawiać się wejścia w niezagospodarowane obszary rynku.
Pamiętajmy, że każdy wielki sukces zaczął się od jednego małego pomysłu.
Podsumowanie
Opisane powyżej strategie nie zagwarantują Ci pewnego sukcesu, ale mogą być ciekawym źródłem inspiracji i stanowić zapalnik do „odpalenia” własnej działalności.
Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć ze sobą różne metody szukania pomysłu na biznes. Dzięki temu można np. wymyślić jakiś swój autorski sposób.
Pamiętaj, że im więcej przyjdzie Ci się „nakombinować”, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś inny również wpadnie na podobną ideę co Ty.